ПРОФЕСІЙНЕ ВИГОРАННЯ В ПЕДАГОГІЦІ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ольга ОЛІЙНИК, Бісваджит ДАС

ОЛІЙНИК О., ДАС Б. (2023), ПРОФЕСІЙНЕ ВИГОРАННЯ В ПЕДАГОГІЦІ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ВИЩОЇ ОСВІТИ.
PHILOSOPHY, ECONOMICS AND LAW REVIEW. Volume 3, no. 2, 203-211

DOI: 10.31733/2786-491X-2023-2-203-211

 

Анотація. У статті розглянуто дослідження особливостей стратегії управління вищими навчальними закладами щодо збереження та підвищення продуктивності науково-педагогічних кадрів, усунення їх професійного вигорання; вплив обраної стратегії на результати діяльності персоналу; причини, за якими може виникнути професійне вигорання. Проаналізовано основні фактори, що викликають професійне вигорання, а також шляхи їх уникнення та усунення.

Також таке явище, як стрес, розглядається тут і як природний фактор, що запускає розвиток, і як один із основних чинників, що спричиняють професійне вигорання. Протиріччя, яке виникає внаслідок того факту, що наука є мистецтвом і що мистецтво має розвиватися в замкнутій системі зі строгими вимогами, часовими обмеженнями, вимірюванням ефективності, постійним тиском, браком часу. Тут буде розглянуто проблему замовчування або приховування симптомів професійного вигорання, як це впливає на продуктивність на різних рівнях підприємства, довіру та недовіру як одну з причин подальших збоїв у виробничому процесі.

Запропоновано рекомендації щодо встановлення довірливих стосунків між керівництвом та персоналом підприємства, як невід’ємної складової ефективного робочого та виробничого процесу для досягнення більш ефективної комунікації та, як наслідок, досягнення виробничих цілей.

Ключові слова: професійне вигорання, довірче спілкування, довіра, наука – мистецтво, виробнича лінія.

References

  • URL : https://www.projectkesher.org.ua/news/test-chy-zahrozhuie-vam-profesiyne-vyhorannia/
  • URL : https://zn.ua/EDUCATION/kak-dolzhna-razvivatsja-ukrainskaja-nauka-posle-vojny-.html.
  • URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/nauka/informatsiyno-analitychni/2022/09/09/Nauk-analitychn.dop.Naukova.ta.nauk-tekhn.diyal.v.Ukrayini.2021-09.09.2022.pdf.
  • URL :: https://golosiiv.irc.org.ua/news/09-43-21-11-07-2023/.
  • Yevrointehratsiynyy vybir Ukrayiny ta problemy makroekonomiky: KHXVII Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya molodykh vchenykh i studentiv: tezy dopovidey [Ukraine’s European integration choice and macroeconomic problems: XXVII International scientific and practical conference of young scientists and students: abstracts of reports]. Dnipro, December 5, 2019. Dnipro: Alfred Nobel University, 2019, 476 p. ISBN 978-966-434-469-9.
  • URL : http://moodle.nati.org.ua/mod/book/view.php?id=5273.
  • Freudenberger, G. (1974). Staff is broken. Journal of Social Jesus, V. 30, pp. 150-165.
  • Maslach, C. (1998). Prevention of burns: new perspectives. Applid and Preventive Psychology. V. shch. P. shcz-shch.
  • Boyko, V. (1996). The syndrome of “emotional burnout” in professional communication. K: Nauka, 1996. 384 p.
  • Sydorov, P. (2005). Syndrom emotsiinoho vyhorannia. Medytsynska hazeta. No. 43. URL : http://medgazeta.rusmedserv.com/2005/43/article_ 1322.html.
  • Prevention of professional burnout of workers in the social sphere: method. recommendation / shza zach. ed. Ph.D. honey. Sciences M. L. Avramenkasch. L., 2008. 53 p.
  • URL : https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/12125.
  • URL : https://journals.humankinetics.com/view/journals/jtpe/15/1/article-p64.xml.
  • URL : https://web.p.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype =crawler&jrnl=08861641&AN=939380&h=IcZBiNdmaeVRAAh0tuDrzVyeOHz1UQ GSt2w40KwxkotUCLBOfRhFg5KzHUkPANgLVY2uwc4sxHAi7emtpLm8sQ%3d%3 d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.as px%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler% 26jrnl%3d08861641%26AN%3d939380.
  • Sytniakivska, S. (2017). Innovative Model of Future Social Specialists Training on a Bilingual Basis. International Journal of New Economics and Social Sciences. International Institute of Innovation “Science-Education-Development” in Warsaw, Poland. 2 (6), pp. 331-341.
  • Mishchyk, L. (2014). Sotsialno-pedahohichna diialnist v umovakh transformatsii suspilstva [Socio-pedagogical activity in the conditions of society transformation]: theoretical and practical problems: monohrafiia. S. P. Arkhypova, T.M. Desiatov, I.I. Kurlyk, L.I. Mishchyk, H.Ia. Maiboroda ta in.; for zah. ed. S. P. Arkhypovoy. Cherkasy, 234 p
  • Kharchenko, S. (1999). Didaktycheskye osnovy podhotovky studentov k sotsyalno pedahohycheskoy deiatelnosty [Didactic fundamentals of preparing students for social and educational activities]. Luhansk: Alma-mater, 138 p.
  • Lisovets, O. (2018). Systemnyi pidkhid do formuvannia sotsialnopravovoi kompetentnosti sotsialnykh pratsivnykiv [A systematic approach to the formation of social and legal competence of social workers]. Continuous professional education: theory and practice. Vyp. 1-2, pp. 145–151.
  • Lukashevych, M. (2009). Sotsialna robota: (teoriia i praktyka) [Social work: theory and practice]: pidruchnyk. M. P. Lukashevych, T. V. Semyhina. K.:Karavela, 368 p.
  • Chubuk, R. (2008). Kryterii, pokaznyky ta rivni profesiinoi kompetentnosti sotsialnykh pedahohiv [Criteria, indicators and levels of professional competence of social pedagogues] Naukovi zapysky [Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”]. Ser.: Psykholohiia i pedahohika. Vyp. 11, pp. 253–263
  • Dubaseniuk, O. (2009). Tsilovi oriientyry rozvytku osobystosti u systemi osvity: intehratyvnyi pidkhid [Targets of personality development in the education system: an integrative approach]: monohrafiia. O.A. Dubaseniuk, O.V. Vozniuk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I.Franka, 684 p.
  • Mykytenko, N. (2011). Teoriia i tekhnolohii formuvannia inshomovnoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv pryrodnychykh spetsialnostei [Theory and technologies of foreign language professional competence formation of future natural specialties]: dys. … doc. ped. nauk: spets. 13.00.04 “Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”, 13.00.02 “Teoriia i metodyka navchannia: hermanski movie”. Ternopil, 534 p.
  • Kaniuk, O. (2009). Formuvannia vmin inshomovnoho dilovoho spilkuvannia maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of foreign language business communication skills of future social workers in the process of professional training]: dys. … kand. ped. Science Ternopil, 187 p.
  • Kovalchuk, A. & Husak, A. (2010). Nerivnovazhna termodynamika ta physical kinetics. Chastyna 1. Bilinhvalnyi kurs. (Non-equilibrium thermodynamics and physical kinetics. Part 1. Bilingual course.): navchalnyi possible Cherkasy: Vydavnytstvo ChNU, 116 p.
  • Horpynych, O. (2004). Social work in Ukraine: a perspective rozvytku [Social work in Ukraine: the situation and prospects of the development] Naukovyi chasopys NPU im. MP Drahomanova. Series No. 11. Sotsiolohiia. Social work. Sotsialna pedahohika. Upravlinnia. K.: NPU im. MP Drahomanova. No. I (23), pp. 67-74.
  • Berezin, O. (2013). Mekhanizmy formuvannia ta metodolohiia rozvytku zakladiv i pidpryiemstv sotsialnoho obsluhovuvannia [Mechanisms of formation and methodology of development of institutions and enterprises of society service]: monohrafiia. O. V. Berezin, M. H. Bezpartochnyi, L. O. Nikilieva. Poltava: InterHrafika, 210 p.