ІНФОРМАЦІЙНА КУЛЬТУРА У КОНТЕКСТІ УПРАВЛІННЯ ПОТРЕБАМИ СПОЖИВАЧІВ

Алла ЗАЛУЖНА, Антон ЗАЛУЖНИЙ, Тамара ШАДЮК

ЗАЛУЖНА А., ЗАЛУЖНИЙ А., ШАДЮК Т. (2023), ІНФОРМАЦІЙНА КУЛЬТУРА У КОНТЕКСТІ УПРАВЛІННЯ ПОТРЕБАМИ СПОЖИВАЧІВ. PHILOSOPHY, ECONOMICS AND LAW REVIEW. Volume 3, no. 1, 40-47

DOI: 10.31733/2786-491X-2023-1-40-47

 

Анотація. Стаття присвячена вивченню змістових особливостей концептуалізації ідей взаємодії економічних потреб із соціокультурними. З’ясовано, що управління потребами споживання зумовлене економічними, соціокультурними та інформаційно комунікаційними факторами.

В ході дослідження встановлено, що концептосфера потреб споживача бачиться сучасними дослідниками як система структурування видів потреб на основі бажань, уподобань і преференцій споживача, встановлення рівневої ієрархії потреб, визначення типів економічної поведінки та характеру взаємодії економічних потреб із соціокультурними. Відмічається, що однією із визначальних особливостей соціокультурного розвитку постіндустріальної доби є домінування людини маси та її зорієнтованість на комфорт та видовища, що зумовлює перевагу специфічного типу споживання, характерними рисами якого є стереотипність, демонстративність, однорідність, уніфікованість та фетишизація матеріальних потреб.

Даний тип споживання називається демонстративний, він сумісний з ірраціональними формами поведінки споживача, для якої властиві символічні значення споживання як прояви престижу, статусності, матеріального добробуту, володіння, слідування моді чи тренду, а також симулятивність як зміщення акцентів з об’єкта споживчого інтересу на особливість його сприйняття. На противагу даному типу споживання обґрунтовується раціональна економічна поведінка, яку традиційно визначають такі риси як урахування максималізації вигоди та мінімізації витрат та ризиків.

Звертається увага на те, що складність поведінки споживачів пояснюється насиченістю сучасного економічного простору інформацією, що є важливою потребою особи, а також конструктом інформаційно-мережевої економіки й, відтак, набуває рівня домінуючого стратегічного значення. Водночас, зауважено, що вільний доступ до інформації не лише збільшує можливості споживчого вибору, але й містить потенційні ризики дезінформування споживачів, схиляння до неусвідомленому вибору через маніпулятивний психологічний вплив.

Ключові слова: потреби, споживання, споживач, управління, інформаційна культура, соціокультурна сфера, символи, симуляція, симулякри.

References

  1. Bauman, Z. (2013). Consuming Life. Polity Press. 168 p.
  2. Baudrillard, J. (2010). America. Verso Books. 160 p.
  3. Baudrillard, J. (2008). Fatal Strategies. MIT Press. 232 p.
  4. Baudrillard, J. (2016). Myths and structures. SAGE Publications. 240 p.
  5. Baudrillard, J. (1994). Simulacra and simulation. University of Michigan Press. 164 p.
  6. Baudrillard, J. (2016). Symbolic exchange and death. SAGE Publications. 280 p.
  7. Bourdieu, P. (1992). The Logic of Practice. Polity Press. 333 p.
  8. Chatriot, A. & Chessel, M. (2017). The Expert Consumer. Associations and Professionals in Consumer Society. Taylor & Francis. 220 p.
  9. Cohen, M. (2017). The Future of Consumer Society. Prospects for Sustainability in the New Economy. Oxford University Press. 214 p.
  10. Deleuze, G. (1990). The logic of sense. Columbia University Press. 393 p.
  11. Demchenko, M. (2022). Neuromarketing as a modern technology of marketing communication: analysis of primary sources. Communications and Communicative Technologies, is. 22, pp. 61-70. [in Ukr.].
  12. Dyson, F. (2011). Thinking, Fast and Slow. Kahneman. Reviewed by Freeman Dyson in New York Review of Books. Farrar, Straus and Giroux, pp. 40-44.
  13. Foucault, M. & Fontana, A. (2005). The Hermeneutics of the Subject. Lectures at the College de France 1981-1982. Pan Macmillan. 608 p.
  14. Fromm, E. (2003). Man for Himself. An Inquiry Into the Psychology of Ethics. Routledge. 198 p.
  15. Hodgson, G. (2004). The Evolution of Institutional Economics. Agency, Structure, and Darwinism in American Institutionalism. Routledge. 534 p.
  16. Hodgson, G. (2001). How Economics Forgot History. The Problem of Historical Specificity in Social Science. Taylor & Francis. 448 p.
  17. Marcuse, H. (2013). One-Dimensional Man. Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Taylor & Francis. 336 p.
  18. Maslow, A. (2013). A Theory of Human Motivation. Start Publishing LLC, 34 p.
  19. Murphy, W. (2016). Consumer Culture and Society. SAGE Publications, 272 p.
  20. Sassatelli, R. (2007). Consumer Culture. SAGE Publications, 237 p.
  21. Soni, J. & Goodman, R. (2017). A Mind at Play. How Claude Shannon Invented the Information Age. Simon & Schuster, 366 p.
  22. Weber, M. (2019). Economy and Society. A New Translation by Keith Tribe. Harvard University Press, 504 p.