ВІЙСЬКОВИЙ ТУРИЗМ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ НАПРЯМ РОЗВИТКУ ВНУТРІШНЬОГО ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ

Лариса МАРЦЕНЮК, Тетяна ЧАРКІНА, Наталія ЧЕРНОВА, Камерон БАТМАНГЛІЧ

МАРЦЕНЮК Л., ЧАРКІНА Т., ЧЕРНОВА Н., БАТМАНГЛІЧ К. (2023), ВІЙСЬКОВИЙ ТУРИЗМ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ НАПРЯМ РОЗВИТКУ ВНУТРІШНЬОГО ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ. PHILOSOPHY, ECONOMICS AND LAW REVIEW. Volume 3, no. 1, 116-127

DOI: 10.31733/2786-491X-2023-1-116-127

 

Анотація. В статті доведено, що перспективним розвитком внутрішнього туризму в Україні є військовий туризм. Військовий туризм має декілька напрямів, в залежності від чого сегментовано і споживачів туристичних послуг. Наголошено, що в Україні є достатньо локацій, що можуть стати «місцями пам’яті», адже з 2014 року росія завдала чимало руйнувань та здійснила сотні інших злочинів на території України.

Послуги військового туризму, пов’язані з бойовими історичними подіями ґрунтуються на відвідуванні колишніх місць битви та місця військово-історичного значення. Наприклад, в Україні це по-перше, території активних воєнних дій – від Харкова до Миколаєва, включаючи весь донбаський регіон, місця військової слави ЗСУ, та по-друге – історичні місця, пов’язані з Другою світовою війною. Цей напрямок зосереджується на отриманні пасивного досвіду та має чітко виражену освітню мету. Потенційними цільовими групами є ветерани, які приймали участь у боях, що відбувалися в певних місцях та їх сім’ї, а також туристи, які цікавляться історією.

Додатковими, але не менш цікавим напрямком мілітарі-туризму, що включає обидва напрямки, є відтворення історичних воєнних подій із застосуванням військової техніки – гармат, танків, літаків і ін. Цей різновид також передбачає цільову групу, яка страждає радше від психічного, ніж від фізичного стресу в повсякденному робочому середовищі, що негативно впливає на їхні бажання та потреби. Взагалі, цільовий ринок для військового туризму, складається з різних секторів. Глибока сегментація потребує докладного розгляду цих субринків, їхніх вимог та особливостей. Зрозуміло, що цільовий ринковий сегмент для польоту на літаку-винищувачі і цільовий ринковий сегмент для військово-історичного туру відрізняються за поведінковими, психологічними та профільними вихідними даними.

Головне, що потрібно зрозуміти – це те, що події, які зараз відбуваються в Україні, привертають до неї додаткову світову увагу, чим обов’язково треба скористатись для підтримки туристичної галузі і розвитку туристичного бізнесу в цілому. А військовий туризм є надзвичайно важливою частиною культурного туризму, яку слід враховувати під час розробки національної туристичної стратегії.

Обґрунтовано переваги та недоліки військового туризму. Окреслено функції військового туризму, основні серед яких: історична, освітня, мартирологічна, політична, ідеологічна, культурна, розважальна, оздоровча, спортивна та пригодницька. Зауважено, що в Україні поки що немає законодавчого підґрунтя для організації подібного виду туризму, але всі передумови для його розвитку є (і локації, і попит), адже в останні роки Україна знаходиться під підвищеною увагою іноземців, а отже, є впевненість, що більшість з них матиме бажання відвідати Україну у післявоєнний період.

Ключові слова: туризм, військовий туризм, внутрішній туризм, меморіалізація.

References

  1. Barvinok, N. (2022). Perspektyvy rozvytku voyennoho turyzmu na terytoriyi Ukrayiny pislya zakinchennya rosiys’ko-ukrayins’koyi viyny [Prospects for the development of military tourism on the territory of Ukraine after the end of the russian-Ukrainian war]. Aktual’ni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, 18 (2), pp. 206-217. [in Ukr.].
  2. Boyko, V. & Dalevs’ka, N. (2022). Rozvytok turyzmu pislya zbroynykh konfliktiv u riznykh krayinakh svitu [Development of tourism after armed conflicts in different countries of the world]. Upravlinnya zminamy ta innovatsiyi, pp. 5-10. [in Ukr.].
  3. Davydyuk, R. (2022). Otsinka kon’yuktury rynku viys’kovoho turyzmu v Ukrayini [Assessment of the military tourism market situation in Ukraine]: kvalifikatsiyna robota na zdobuttya stupenya vyshchoyi osvity bakalavr spetsial’nosti 242 Turyzm. Rivne. 63 p. URL : https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/2459 [in Ukr.].
  4. Derzhavne Ahentstvo z rozvytku turyzmu [State Agency for Tourism Development]. URL : https://www.tourism.gov.ua/news-and-announcements [in Ukr.].
  5. Hao, G. (2017). The development of military tourist resources. Progress in geography, 16 (4), pp. 75-81.
  6. Hrusovsky, M. & Noeres, K. (2011). Military tourism. The Long Tail of Tourism: Holiday Niches and their Impact on Mainstream Tourism, pp. 87–94.
  7. Kadnichans’kyy, D. & Kadnichans’ka, N. (2020). Militarnyy turyzm: problematyka terminolohiyi ta klasyfikatsiyi [Military tourism: problems of terminology and classification]. Heohrafiya, ekonomika i turyzm: natsional’nyy ta mizhnarodnyy dosvid: materialy XIV Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi.(L’viv, 9.10.2020). L’viv, pp. 132-138. [in Ukr.].
  8. Kontseptsiya vidviduvannya mists’ pamʺyati rosiys’ko-ukrayins’koyi viyny [The concept of visiting memorial sites of the russian-Ukrainian war]. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3569613-koncepcia-vidviduvanna-misc pamati-rosijskoukrainskoi-vijni.html. [in Ukr.].
  9. Kowalczyk, A. (2009). Turystyka historyczno-militarna. Wspolczesne formy turystyki kulturowej, no. 1, pp. 286-312.
  10. Kushnar’ov, V., & Polishchuk, O. (2018). Militari-turyzm yak innovatsiynyy napryamok ekstremal’noho ta piznaval’no-rozvazhal’noho turyzmu [Military tourism as an innovative direction of extreme and educational and entertainment tourism]. Visnyk Kyyivs’koho natsional’noho universytetu kul’tury i mystetstv. Seriya: Turyzm, 1,
    pp.107-118. [in Ukr.].

  11. Levchenko, M. & Levchenko, M. R. (2022) Rozvytok viys’kovoho turyzmu yak skladova derzhavnoyi humanitarnoyi polityky [Development of military tourism as a component of state humanitarian policy]. Naukovi pratsi Mizhrehional’noyi Akademiyi upravlinnya personalom. Politychni nauky ta publichne upravlinnya, 1 (60), pp. 34-37. Doi : https://doi.org/10.32689/2523-4625-2021-1(60)-6. [in Ukr.].
  12. Magee, R. & Gilmore, A. (2015). Heritage Site Management: from Dark Tourism to Transformative Service Experience? The Service Industries Journal, 35 (15-16). pp. 898-917.
  13. Malyarchuk, N. & Chyrva, O. (2022). Problemy ta perspektyvy rozvytku nezvychaynykh vydiv turyzmu na terytoriyi Ukrayiny pislya zakinchennya r osiys’ko-ukrayins’koyi viyny na prykladi viys’kovoho turyzmu [Problems and prospects for the development of unusual types of tourism on the territory of Ukraine after the end of Ossetian-Ukrainian war on the example of military tourism]. Ekonomichni horyzonty, 4 (22), pp. 34–42. URL : https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(22).2022.267014 [in Ukr.].
  14. Martseniuk, L. & Charkina, T. (2017). Tourism as a means of expanding human life space. Anthropological dimensions of philosophical research, 2017, Issue 11, pp. 63–70. Doi : 10.15802/ampr.v0i11.105479.
  15. Mel’nyk, A. (2011). Nestandartni vydy turyzmu: osoblyvosti funktsionuvannya viys’kovoho turyzmu [Non-standard types of tourism: peculiarities of the functioning of military tourism]. Kyyivs’kyy zbirnyk naukovykh prats’ Viys’kovoho instytutu Kyyivs’koho natsional’noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, no. 33, pp. 350–353. [in Ukr.].
  16. Mel’nyk, A. (2011). Nestandartni vydy turyzmu: osoblyvosti funktsionuvannya viys’kovoho turyzmu [Non-standard types of tourism: peculiarities of the functioning of military tourism]. Zbirnyk naukovykh prats’ Viys’kovoho instytutu Kyyivs’koho natsional’noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, no. 33, pp.350-353. [in Ukr.].
  17. Mel’nyk, A. (2012). Nestandartni vydy turyzmu. Osoblyvosti funktsionuvannya viys’kovoho turyzmu [Non-standard types of tourism. Features of the operation of military tourism]. Krayeznavstvo, heohrafiya, turyzm, no. 16, pp. 3–5. [in Ukr.].
  18. Memorializatsiya [Memorialization]. URL: uinp.gov.ua/memorializaciya. [in Ukr.].
  19. Ratnayake, I. & Hapugoda, M. (2016). Tourism Under Military: A Critique on Land Utilization and Tourism in Postwar Sri Lanka. Sabaragamuwa University Journal, 15 (1), pp.18-35. Doi: http://doi.org/10.4038/suslj.v15i1.7705
  20. Shandor, F. F. & Klyap, M. P. (2013). Suchasni riznovydy turyzmu: pidruchnyk [Modern varieties of tourism: a textbook]. Kyyiv : Znannya, 334 p. [in Ukr.].
  21. Smith, V. L. (1998). War and tourism. Annals of Tourism Research, 25 (1), pp. 202–227. Doi : http://doi.org/10.1016/S0160-7383(97)00086-8.
  22. Tysyacha rokiv harantiyi. Yak Zmiyevi valy zakhyshchaly nashu zemlyu za chasiv Rusi i s’ohodni [A thousand-year guarantee. How the Serpent ramparts protected our land during the times of Russia and today]. URL : https://lb.ua/society/ 2022/04/05/512325_tisyacha_rokiv_garantii_yak_zmiievi_vali.html. [in Ukr.].
  23. V Ukrayini pochaly rozroblyaty “marshruty pam’yati” – stratehiyu memorializatsiyi ta vidviduvannya mists’ pam’yati rosiys’ko-ukrayins’koyi viyny [In Ukraine, they began to develop “memory routes” – a strategy for commemorating and visiting memorial sites of the russian-Ukrainian war]. URL : https://mkip.gov.ua/news/7719.html [in Ukr.].
  24. V Ukrayini vyprobuvaly unikal’nu protytankovu zbroyu [Ukraine tested a unique anti-tank weapon]. URL : https://www.unian.ua/society/815437-v-ukrajini-viprobuvali-unikalnu protitankovu-zbroyu-foto.html [in Ukr.].
  25. Venter, D. (2017). Examining military heritage tourism as a niche tourism market in the South African context. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 6 (1).
  26. Vynnychenko, I. (2013). Chomu ne mozhna vviyty do «Kheheval’da»? [Why can’t you enter “Hegewald”?] Uryadovyy kur’yer. URL: http://ukurier.gov.ua/uk/articles/chomu-ne mozhna-vvijti-do-hegevalda/. [in Ukr.].
  27. Vynnychenko, I. (2013). Chym zavynyv voyennyy turyzm [What caused military tourism]. Ekonomichna pravda. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/vynnychenko3.htm. [in Ukr.].
  28. Vynnychenko, I. & Rudnichenko, Yu. (2016). Voyennyy turyzm v Ukrayini: umovy ta perspektyvy rozvytku [Military tourism in Ukraine: conditions and prospects for development]. Heohrafiya ta turyzm, no. 35, pp.71-79. URL : https://tourlib.net/statti_ukr/vynnychenko2.htm [in Ukr.].
  29. Zayachkovs’ka, H. & Sikul, A. (2022). Viys’kovyy turyzm yak odyn z perspektyvnykh napryamkiv pislyavoyennoho rozvytku turyzmu v Ukrayini [Military tourism as one of the promising areas of post-war tourism development in Ukraine]. Materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. “Suchasni napryamy rozvytku ekonomiky, pidpryyemnytstva, tekhnolohiy ta yikh pravovoho zabezpechennya” (L’viv, 1-2.06.2022). L’viv: Vydavnytstvo LTEU, pp. 267-269. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/ zayachkovska6.htm [in Ukr.].
  30. Zwigenberg, R. (2016). The Atomic City: Military Tourism and Urban Identity in Postwar Hiroshima. American Quarterly. Johns Hopkins University Press, 68 (3), pp. 617-642.
  31. Сharkina T., Batmanglich, C. & Zadoya, V. (2022). Military tourism as a strategic direction of tourism business development in Ukraine. Collection of abstracts of reports of the International scientific and practical conference “World achievements and modern trends in the development of tourism and hotel and restaurant industry” November 25, 2022, Zaporizhzhia, pp. 416-417. ISBN 978-617-529-388-1.